Bedrijventerrein Westvlietweg in top 12 gemeente Den Haag

In mei presenteerde de gemeente Den Haag in het ‘Programma Bedrijfshuisvesting, uitvoeringsprogramma meer ruimte voor werk’ een top 12 van prioriteiten. Een daarvan is een mogelijke uitbreiding van het bedrijventerrein Westvlietweg. Vereniging Houdt Vlietrand Groen vindt deze mogelijke uitbreiding voorbarig. Al was het maar omdat de uitkomsten van het verkeersonderzoek Westvlietweg pas in het najaar 2024 verwacht worden.

Verkeersonderzoek Westvlietweg

De Vlietzone ligt tussen de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg in. De resultaten van het verkeersonderzoek Westvlietweg zijn een belangrijke bouwsteen voor het al dan niet uitbreiden van het bedrijventerrein. Ook loopt er nog een onderzoek naar sportaccommodaties in de Vlietzone.  De afspraak is dat er pas in het najaar van 2024 op bestuurlijk niveau over de vervolgplannen gesproken wordt.

 

Toegangsweg via A4?

Dat een bedrijventerrein goed bereikbaar moet zijn, is een redelijke wens. Over een toegangsweg vanuit de A4 naar bedrijventerrein Westvlietweg zijn al jaren verschillende verhalen in omloop. Maar ook veel vraagtekens. Zo loopt er een gasleiding die zo’n ontsluiting complex en kostbaar maakt. En naast een oprit moet er ook een afrit bij de A4 komen. Rijkswaterstaat is juist voorstander van zo min mogelijk op- en afritten op een snelweg vanwege de verkeersveiligheid. Houdt Vlietrand Groen is  bang dat een betere ontsluiting  voor een aanzuigende werking voor nieuwe bedrijven zorgt.

Toekomstbeeld Vlietzone

In ‘Toekomstbeeld Vlietzone’ is de ontwikkelingsrichting beschreven voor dit gebied. Het is tot stand gekomen op initiatief van de Provincie Zuid-Holland in samenspraak met de verschillende gemeenten aan de Vliet en de hoogheemraadschappen Delfland en Rijnland. Eind 2022 werd het aangeboden aan Provinciale Staten. De Vlietzone is essentieel voor de leefbaarheid, omdat het ruimte biedt voor verkoeling, biodiversiteit, wateropvang en ontspanning. Voor mens en dier vormt het zo een essentiële schakel tussen stad en land en tussen de verschillende groengebieden. De plannen van de gemeente Den Haag lijken meer oog te hebben voor de economische belangen en de woonbehoefte, dan voor de net zo belangrijke leefbaarheid. Dat er met alle betrokkenen keuzes moeten worden gemaakt, is onvermijdelijk. Voor alle wensen is tenslotte onvoldoende ruimte. Den Haag heeft het Toekomstbeeld Vlietzone niet ondertekend.  Wel heeft de gemeente toegezegd de spelregels uit het rapport als basis te gebruiken voor hun Omgevingsvisie.

Schuifruimte?

In het Programma Bedrijfshuisvesting  staat verschillende keren ‘schuifruimte’. Juist ook in relatie met het bedrijventerrein Westvliet. Houdt Vlietrand Groen heeft al vaker benadrukt dat hier niet altijd de juiste kadastrale kaarten gehanteerd worden. En nog belangrijker, dat ook niet gehandhaafd wordt op de bestemming van de kavels. Sommige zijn namelijk agrarisch. IPP Haaglanden is betrokken bij de ‘revitalisering’ van het bedrijventerrein, maar handhavingsbeleid valt daar niet onder. Toch is de basis van schuifruimte dat je precies weet wat er beschikbaar is als bedrijfsruimte. En als er bedrijven actief zijn op de verkeerde plek, dan ontbreekt de juiste vergunning.

Beschermd dorpsgezicht

Bedrijventerrein Westvliet is geen eiland. In de Vlietzone wonen ook mensen. Van verschillende gemeenten. En aan beide kanten van de Vliet.  Het idee om verschillende panden op  te hogen naar 24 m baart Vereniging Houdt Vlietrand Groen grote zorgen.  Tegenover bedrijventerrein Westvliet ligt tenslotte het beschermd dorpsgezicht van Voorburg en Huygens Hofwijck. Het hele aanzien van de historische Vliet en de zichtlijnen en bebouwing dragen zijn uniek. In de Omgevingswet staat dat een gemeente deze gebieden moet beschermen in een omgevingsplan. Zichtlijnen en open terrein daaromheen zijn ook belangrijk om erbij te betrekken. De beleving reikt namelijk verder dan het begrensde gebied.

Foto: © Vlietnieuws